Butikker for alle – samspil mellem fysiske rammer og tilbud

Spottet

De fysiske rammer er kun en del af det puslespil, der skal gå op, når butikker tilbyder muligheder for alle. Andre faktorer er personalets tilgang, servicen og åbningstiderne, hvis alle skal kunne komme ud at shoppe.

Når man skal skabe en oplevelse af, at et sted er for alle, sker der i en udveksling mellem rummets fysiske kvaliteter og de tilbud, som mennesker, personale eller betingelser kan skabe. Det er for eksempel det, vi kan se i butikker, hvor fysiske faciliteter spiller sammen med service og et udbud af forskellige muligheder. 

En del af os går rundt med ‘usynlige’ behov. Det kan være alt fra angst til ordblindhed, og det er alle faktorer, der gør vores hverdag besværlig. Derfor ser vi nu i stigende grad, hvordan butikker forsøger sig med at tilbyde en palette af løsninger for at imødekomme en større brugergruppe. Dermed forøger de mængden af potentielle kunder, så der er selvfølgelig et klart økonomisk incitament i at gøre dette. 

Muligheder for alle 

I tøjbutikker kan et stort prøverum gøre en stor forskel, men tiltag som åbningstider og service kan også understøtte muligheden – og lysten – for alle til at komme i en butik. Et par eksempler, er en tøjbutik i Fredericia, hvor særligt gode fysiske rammer i samspil med åbne og understøttende personale har skabt muligheder for alle – og tildeling af Handicapprisen 2020. Ligesådan findes der også eksempler på, at sportsbutikker har holdt ekstra åbent for personer, der er psykisk sårbare, eller enkeltpersoner, der har lavet aftaler direkte med butikken

Særlige åbningstider for en særlig gruppe kan man karakterisere som en specialløsning. Men man kan også se det som en del af en palette af løsninger, der giver valgfrihed og derfor skaber reelle muligheder for alle. Der har været ytret kritik af, at sær-åbningstider er et udtryk for “misforstået omsorg”. Men man kan også se det i forlængelse af det, man i forskningen har kaldt et “udfordringsrum” – altså fysiske rammer, der lader den enkelte person udvikle sig i takt med egen kunnen og lyst. Man kan altså forestille sig, at nogle gode oplevelser med alene-shopping kan bidrage til, at man en dag har mod på at gå ud og shoppe, når alle andre også shopper, fordi man har øvet sig. 

Når man skal skabe en oplevelse af, at et sted er for alle, sker der i en udveksling mellem rummets fysiske kvaliteter og de tilbud, som mennesker, personale eller betingelser kan skabe. Det er for eksempel det, vi kan se i butikker, hvor fysiske faciliteter spiller sammen med service og et udbud af forskellige muligheder. 

En del af os går rundt med ‘usynlige’ behov. Det kan være alt fra angst til ordblindhed, og det er alle faktorer, der gør vores hverdag besværlig. Derfor ser vi nu i stigende grad, hvordan butikker forsøger sig med at tilbyde en palette af løsninger for at imødekomme en større brugergruppe. Dermed forøger de mængden af potentielle kunder, så der er selvfølgelig et klart økonomisk incitament i at gøre dette. 

Muligheder for alle 

I tøjbutikker kan et stort prøverum gøre en stor forskel, men tiltag som åbningstider og service kan også understøtte muligheden – og lysten – for alle til at komme i en butik. Et par eksempler, er en tøjbutik i Fredericia, hvor særligt gode fysiske rammer i samspil med åbne og understøttende personale har skabt muligheder for alle – og tildeling af Handicapprisen 2020. Ligesådan findes der også eksempler på, at sportsbutikker har holdt ekstra åbent for personer, der er psykisk sårbare, eller enkeltpersoner, der har lavet aftaler direkte med butikken

Særlige åbningstider for en særlig gruppe kan man karakterisere som en specialløsning. Men man kan også se det som en del af en palette af løsninger, der giver valgfrihed og derfor skaber reelle muligheder for alle. Der har været ytret kritik af, at sær-åbningstider er et udtryk for “misforstået omsorg”. Men man kan også se det i forlængelse af det, man i forskningen har kaldt et “udfordringsrum” – altså fysiske rammer, der lader den enkelte person udvikle sig i takt med egen kunnen og lyst. Man kan altså forestille sig, at nogle gode oplevelser med alene-shopping kan bidrage til, at man en dag har mod på at gå ud og shoppe, når alle andre også shopper, fordi man har øvet sig. 

Solo and silence shopping

Randers Storcenter har lanceret en nyt koncept, Solo and silence shopping, der tilbyder ekstraordinære åbningstider for mennesker, der har brug for det. Her kan alle, der har behov for det, aftale en tid at besøge butikken – uden for normale åbningstider.

Læs mere her.

Foto: Jordan Nix

Video

No items found.

Galleri

No items found.
No items found.
Arkitekt
Bygherre / ordregiver
Ingeniør
Entrepenør
Med støtte fra
Realiseret

Læs mere

Litteratur

No items found.

Også værd at kigge på

Disclaimer

Rumsans ønsker at inspirere og informere om universelt design. Selv når der blot er tale om en detalje, tager vi den med, hvis det kan være til inspiration for andre.