Mennesker

Synssans

Manglende syn sætter mange begrænsninger op. I stedet kan man arbejde med det taktile, lyde og elektroniske hjælpemidler.

Synsansen (den visuelle sans) er den sans, der bidrager med de fleste informationer og dermed er den primære sans, når vi skal orientere os og kommunikere. Synet ændres med alderen.

Små børn ser ikke lige så godt som voksne, som også ser bedre end de fleste ældre. Men dertil kommer selvfølgelige individuelle forskellige i vores evne til at se langt og kort, eller i mørke eller lys. Vores øjnes evne til at regulere lys og mørke er individuel og ændrer sig også gennem ens liv; med alderen får vi brug for mere lys.  

Synsansen (den visuelle sans) er den sans, der bidrager med de fleste informationer og dermed er den primære sans, når vi skal orientere os og kommunikere. Synet ændres med alderen.

Små børn ser ikke lige så godt som voksne, som også ser bedre end de fleste ældre. Men dertil kommer selvfølgelige individuelle forskellige i vores evne til at se langt og kort, eller i mørke eller lys. Vores øjnes evne til at regulere lys og mørke er individuel og ændrer sig også gennem ens liv; med alderen får vi brug for mere lys.  

Mennesker med nedsat syn i højere eller mindre grad, eller som er blinde eller døvblinde har brug for:

  • at det visuelle gengives taktilt (tydeligt) og/eller auditivt (tydelige lyde og god talegengivelse)
  • god og differentieret akustik (høre, hvad der bliver sagt og høre, hvor man er) samt lydisolering mod omgivelse

Derudover har mennesker med nedsat syn eller blot en lille synsrest samt mennesker, der er døvblinde også brug for:

Mennesker

Synssans

Manglende syn sætter mange begrænsninger op. I stedet kan man arbejde med det taktile, lyde og elektroniske hjælpemidler.

Synsansen (den visuelle sans) er den sans, der bidrager med de fleste informationer og dermed er den primære sans, når vi skal orientere os og kommunikere. Synet ændres med alderen.

Små børn ser ikke lige så godt som voksne, som også ser bedre end de fleste ældre. Men dertil kommer selvfølgelige individuelle forskellige i vores evne til at se langt og kort, eller i mørke eller lys. Vores øjnes evne til at regulere lys og mørke er individuel og ændrer sig også gennem ens liv; med alderen får vi brug for mere lys.  

Særlige forhold

Mennesker med nedsat syn i højere eller mindre grad, eller som er blinde eller døvblinde har brug for:
  • at det visuelle gengives taktilt (tydeligt) og/eller auditivt (tydelige lyde og god talegengivelse)
  • god og differentieret akustik (høre, hvad der bliver sagt og høre, hvor man er) samt lydisolering mod omgivelse

Derudover har mennesker med nedsat syn eller blot en lille synsrest samt mennesker, der er døvblinde også brug for:

Vores forudsætning

Alt det vi ikke kan løbe fra, kommer fra og er ud af. Umiddelbare forudsætninger

Alder

Køn

Kultur

Religion

+ Plus

Vores krop

Det vedvarende vi befinder os i, er en del af, eller har som karakteristika.

+ Plus

En given situation

Forhold, der påvirker vores sanser og evner lige nu, men ikke konstant.

Blændet af lys

Med sygdom

I voldsomt vejr

Efter operation

I larmende miljø

Med sportsskade

Med hænderne fulde

Udmattet eller glad

Med barn på armen

Under strømafbrydelse

– og alle mulige andre tænkelige situationer vi alle befinder os i

Alle disse udgør ét behov for én person i én specifik situation

En opmærksomhed på de varierende behov bringer vores arkitektur tættere på løsninger, hvor alle kan være med så meget muligt.

Læs om de arkitektoniske aspekter, der gør det lettere at arbejde med de forskellige behov:

= Ét behov for
én person i
én specifik situation

En opmærksomhed på de varierende behov bringer vores arkitektur tættere på løsninger, hvor alle kan være med så meget muligt.

Læs om de arkitektoniske aspekter, der gør det lettere at arbejde med de forskellige behov: