Arkitektur

Pladsforhold

Alt vores aktivitet foregår i rum – som kan være meget forskellige. Men uanset hvor, så kræver det noget plads. Karakteren af denne plads er afgørende for brugeroplevelsen.

Nogle mennesker har brug for mere plads end andre for at kunne deltage ligeværdigt i en aktivitet. Og vi vil alle opleve at vores behov for mere eller mindre plads ændrer sig gennem livet. Gode pladsforhold samt disponeringen og indretningen af rum er praktisk for alle brugere, men er særlig vigtig for dem, der har brug for ekstra plads til hjælpemidler og/eller personlige hjælpere.

Plads til forskelligartede aktiviteter

Når vi deltager i aktiviteter, har vi ikke alle samme forudsætninger for at indgå i dem. Derfor er det vigtigt, at der er rum til, at alle hver især kan tage del i en aktivitet i et rum på forskelligartede måder – og med forskellige krav til plads og udfoldelse. Når der er god plads, bliver nogle børn mindre udad reagerende og det er også nemmere at rumme hinanden. Derfor er det vigtigt at overveje, om der i udformningen af rummet eksempelvis er plads til aktiviteten, at man kan trække sig tilbage, at brugere kan ledsages af personlige hjælpere, eller af en tolk (til tegnsprog såvel som fremmedsprog) kan tolke et større arrangement eller en samtale mellem enkelte parter.

Plads til passage er deltagelse

Tilstrækkelig plads i gangarealer og andre steder, der er tiltænkt bevægelse og passage, er essentielt for at alle kan deltage i forskellige typer af aktiviteter – og det gælder både i skolen, på arbejdet og i fritiden. På den måde vil man lettere kunne bevæge sig gennem lokaler eller gange samtidig med, at øvrige aktiviteter kan foregå uden afbrydelse. Det er også rarest, hvis en samtale kan fortsætte uhindret, selvom man har bevæget sig ind i en nye bygning eller ud på en anden sti. Plads til passage gør det altså muligt at deltage i en aktivitet, fordi man kan komme frem til et sted men også bevæge sig rundt på stedet. 

Forskellige detaljeringsgrader

Vores oplevelse af plads og god disponering afgør, vores oplevelse af at være i et rum. Det er forhold, som påvirker både den funktionelle anvendelighed og rumlige oplevelser, men også den måde, vi sanseligt oplever et rum, udeareal eller en bygning på. Derfor er der en række forhold, som er essentielle at tænke ind helt fra starten af designet, hvor løsninger der befinder sig på et andet detaljeringsniveau først tegnes senere, når den endelige disponering og indretning af de enkelte rum allerede er blevet besluttet.


Litteratur

No items found.
Åben/luk læsetekst


Nogle mennesker har brug for mere plads end andre for at kunne deltage ligeværdigt i en aktivitet. Og vi vil alle opleve at vores behov for mere eller mindre plads ændrer sig gennem livet. Gode pladsforhold samt disponeringen og indretningen af rum er praktisk for alle brugere, men er særlig vigtig for dem, der har brug for ekstra plads til hjælpemidler og/eller personlige hjælpere.

Plads til forskelligartede aktiviteter

Når vi deltager i aktiviteter, har vi ikke alle samme forudsætninger for at indgå i dem. Derfor er det vigtigt, at der er rum til, at alle hver især kan tage del i en aktivitet i et rum på forskelligartede måder – og med forskellige krav til plads og udfoldelse. Når der er god plads, bliver nogle børn mindre udad reagerende og det er også nemmere at rumme hinanden. Derfor er det vigtigt at overveje, om der i udformningen af rummet eksempelvis er plads til aktiviteten, at man kan trække sig tilbage, at brugere kan ledsages af personlige hjælpere, eller af en tolk (til tegnsprog såvel som fremmedsprog) kan tolke et større arrangement eller en samtale mellem enkelte parter.

Plads til passage er deltagelse

Tilstrækkelig plads i gangarealer og andre steder, der er tiltænkt bevægelse og passage, er essentielt for at alle kan deltage i forskellige typer af aktiviteter – og det gælder både i skolen, på arbejdet og i fritiden. På den måde vil man lettere kunne bevæge sig gennem lokaler eller gange samtidig med, at øvrige aktiviteter kan foregå uden afbrydelse. Det er også rarest, hvis en samtale kan fortsætte uhindret, selvom man har bevæget sig ind i en nye bygning eller ud på en anden sti. Plads til passage gør det altså muligt at deltage i en aktivitet, fordi man kan komme frem til et sted men også bevæge sig rundt på stedet. 

Forskellige detaljeringsgrader

Vores oplevelse af plads og god disponering afgør, vores oplevelse af at være i et rum. Det er forhold, som påvirker både den funktionelle anvendelighed og rumlige oplevelser, men også den måde, vi sanseligt oplever et rum, udeareal eller en bygning på. Derfor er der en række forhold, som er essentielle at tænke ind helt fra starten af designet, hvor løsninger der befinder sig på et andet detaljeringsniveau først tegnes senere, når den endelige disponering og indretning af de enkelte rum allerede er blevet besluttet.

Alt vores aktivitet foregår i rum – som kan være meget forskellige. Men uanset hvor, så kræver det noget plads. Karakteren af denne plads er afgørende for brugeroplevelsen.

Nogle mennesker har brug for mere plads end andre for at kunne deltage ligeværdigt i en aktivitet. Og vi vil alle opleve at vores behov for mere eller mindre plads ændrer sig gennem livet. Gode pladsforhold samt disponeringen og indretningen af rum er praktisk for alle brugere, men er særlig vigtig for dem, der har brug for ekstra plads til hjælpemidler og/eller personlige hjælpere - men også dem med mere usynlige behov for plads.

Plads til forskelligartede aktiviteter

Når vi deltager i aktiviteter, har vi ikke alle samme forudsætninger for at indgå i dem. Derfor er det vigtigt, at der er rum til, at alle hver især kan tage del i en aktivitet i et rum på forskelligartede måder – og med forskellige krav til plads og udfoldelse. Når der er god plads, bliver nogle 'urolige børn' mindre udad reagerende, og det er også nemmere at rumme hinanden for alle. Derfor er det vigtigt at overveje, om der i udformningen af rummet eksempelvis er plads til aktiviteten, at man kan trække sig tilbage, at brugere kan ledsages af personlige hjælpere, eller af en tolk (til tegnsprog såvel som fremmedsprog) kan tolke et større arrangement eller en samtale mellem enkelte parter.


Plads til forskelligartede aktiviteter

Når vi deltager i aktiviteter, har vi ikke alle samme forudsætninger for at indgå i dem. Derfor er det vigtigt, at der er rum til, at alle hver især kan tage del i en aktivitet i et rum på forskelligartede måder – og med forskellige krav til plads og udfoldelse. Når der er god plads, bliver nogle 'urolige børn' mindre udad reagerende, og det er også nemmere at rumme hinanden for alle. Derfor er det vigtigt at overveje, om der i udformningen af rummet eksempelvis er plads til aktiviteten, at man kan trække sig tilbage, at brugere kan ledsages af personlige hjælpere, eller af en tolk (til tegnsprog såvel som fremmedsprog) kan tolke et større arrangement eller en samtale mellem enkelte parter.


Plads til passage er deltagelse

Tilstrækkelig plads i gangarealer og andre steder, der er tiltænkt bevægelse og passage, er essentielt for at alle kan deltage i forskellige typer af aktiviteter – og det gælder både i skolen, på arbejdet og i fritiden. På den måde vil man lettere kunne bevæge sig gennem lokaler eller gange samtidig med, at øvrige aktiviteter kan foregå uden afbrydelse. Det er også rarest, hvis en samtale kan fortsætte uhindret, selvom man har bevæget sig ind i en nye bygning eller ud på en anden sti. Plads til passage gør det altså muligt at deltage i en aktivitet, fordi man kan komme frem til et sted men også bevæge sig rundt på stedet.

Plads til passage er deltagelse

Tilstrækkelig plads i gangarealer og andre steder, der er tiltænkt bevægelse og passage, er essentielt for at alle kan deltage i forskellige typer af aktiviteter – og det gælder både i skolen, på arbejdet og i fritiden. På den måde vil man lettere kunne bevæge sig gennem lokaler eller gange samtidig med, at øvrige aktiviteter kan foregå uden afbrydelse. Det er også rarest, hvis en samtale kan fortsætte uhindret, selvom man har bevæget sig ind i en nye bygning eller ud på en anden sti. Plads til passage gør det altså muligt at deltage i en aktivitet, fordi man kan komme frem til et sted men også bevæge sig rundt på stedet.

Litteratur

No items found.
Åben/luk læsetekst


Nogle mennesker har brug for mere plads end andre for at kunne deltage ligeværdigt i en aktivitet. Og vi vil alle opleve at vores behov for mere eller mindre plads ændrer sig gennem livet. Gode pladsforhold samt disponeringen og indretningen af rum er praktisk for alle brugere, men er særlig vigtig for dem, der har brug for ekstra plads til hjælpemidler og/eller personlige hjælpere.

Plads til forskelligartede aktiviteter

Når vi deltager i aktiviteter, har vi ikke alle samme forudsætninger for at indgå i dem. Derfor er det vigtigt, at der er rum til, at alle hver især kan tage del i en aktivitet i et rum på forskelligartede måder – og med forskellige krav til plads og udfoldelse. Når der er god plads, bliver nogle børn mindre udad reagerende og det er også nemmere at rumme hinanden. Derfor er det vigtigt at overveje, om der i udformningen af rummet eksempelvis er plads til aktiviteten, at man kan trække sig tilbage, at brugere kan ledsages af personlige hjælpere, eller af en tolk (til tegnsprog såvel som fremmedsprog) kan tolke et større arrangement eller en samtale mellem enkelte parter.

Plads til passage er deltagelse

Tilstrækkelig plads i gangarealer og andre steder, der er tiltænkt bevægelse og passage, er essentielt for at alle kan deltage i forskellige typer af aktiviteter – og det gælder både i skolen, på arbejdet og i fritiden. På den måde vil man lettere kunne bevæge sig gennem lokaler eller gange samtidig med, at øvrige aktiviteter kan foregå uden afbrydelse. Det er også rarest, hvis en samtale kan fortsætte uhindret, selvom man har bevæget sig ind i en nye bygning eller ud på en anden sti. Plads til passage gør det altså muligt at deltage i en aktivitet, fordi man kan komme frem til et sted men også bevæge sig rundt på stedet. 

Forskellige detaljeringsgrader

Vores oplevelse af plads og god disponering afgør, vores oplevelse af at være i et rum. Det er forhold, som påvirker både den funktionelle anvendelighed og rumlige oplevelser, men også den måde, vi sanseligt oplever et rum, udeareal eller en bygning på. Derfor er der en række forhold, som er essentielle at tænke ind helt fra starten af designet, hvor løsninger der befinder sig på et andet detaljeringsniveau først tegnes senere, når den endelige disponering og indretning af de enkelte rum allerede er blevet besluttet.

Mere arkitektur