Vadehavscentret

Eksempel
Billede af Vadehavscentret og det omkringliggende landskab ved solnedgang, som giver himlen en rødglødende farve.
Foto: Adam Mørk

Siden 2017 har Vadehavscentret gjort den unikke omkringliggende natur tilgængelig og vedrørende for de mange interesserede besøgende. Og med enkelte, stilrene løsninger er denne oplevelse blevet mulig for alle. Vi har besøgt centret, og du kan komme med rundt i bygningen i en film derfra.

Realiseret
2013-17
Bygherre
Esbjerg Kommune
Arkitekt
Dorte Mandrup arkitekter, Marianne Levinsen Landskab
Se alle
Læs op

I  2014 blev  Vadehavet ved den jyske vestkyst optaget på UNESCOs verdensarvsliste. En liste steder og seværdigheder kan komme på, hvis de har beviselig enestående universel værdi. Det helt særlige landskab, som er skabt af tidevandet, er ikke blot et unikt og bevaringsværdigt landskab, men også hjem for verdens godt 10-12 millioner vandfugle og derfor et centralt led i verdens biodiversitet og økosystemer.

Denne helt særlige naturoplevelse genfinder vi i Vadehavscentrets arkitektur: den firlængede gård med et gårdrum i midten er skabt med naturlige materialer og med skrå linjer, der spiller flot op mod naturens vandrette. Dermed er centret blevet et skønt sted at være, hvor vi kan slappe af og bruge alle vores sanser. Udstillingen formidles i børnehøjde, så høj som lav kan være med. Det gælder i udstillingen, men også i garderoben. Og overalt – både uden for og i udstillingen – er der skabt opholds- og bevægelsesmuligheder, så alle kan være med.

Rumsans har været på besøg på Vadehavscentret, hvor leder Klaus Melbye giver os en rundtur og partner Kasper Pilemand i Dorte Mandrup Arkitekter fortæller om tankerne bag og arbejdet med at skabe et tilgængeligt og sanselighed formidlingscenter i det fantastiske naturlandskab.

I  2014 blev  Vadehavet ved den jyske vestkyst optaget på UNESCOs verdensarvsliste. En liste steder og seværdigheder kan komme på, hvis de har beviselig enestående universel værdi. Det helt særlige landskab, som er skabt af tidevandet, er ikke blot et unikt og bevaringsværdigt landskab, men også hjem for verdens godt 10-12 millioner vandfugle og derfor et centralt led i verdens biodiversitet og økosystemer.

Denne helt særlige naturoplevelse genfinder vi i Vadehavscentrets arkitektur: den firlængede gård med et gårdrum i midten er skabt med naturlige materialer og med skrå linjer, der spiller flot op mod naturens vandrette. Dermed er centret blevet et skønt sted at være, hvor vi kan slappe af og bruge alle vores sanser. Udstillingen formidles i børnehøjde, så høj som lav kan være med. Det gælder i udstillingen, men også i garderoben. Og overalt – både uden for og i udstillingen – er der skabt opholds- og bevægelsesmuligheder, så alle kan være med.

Rumsans har været på besøg på Vadehavscentret, hvor leder Klaus Melbye giver os en rundtur og partner Kasper Pilemand i Dorte Mandrup Arkitekter fortæller om tankerne bag og arbejdet med at skabe et tilgængeligt og sanselighed formidlingscenter i det fantastiske naturlandskab.

Overkommelig skala og god tilgængelighed

Centret og udstillingen er ikke uoverkommeligt stort, hvad gør det let at orientere sig og lade sig nænsomt lede rundt. Med en traditionel tilgængelighed på plads og i øvrigt mulighed for leje af terrængående kørestol til østersture eller sort-sol-safari, kan enhver få en oplevelse.

Alle sanser i spil

Vadehavscentret skal formidle de fantastiske oplevelser ved Vadehavet. Men samtidig er centrets arkitektur skabt til at være en oplevelse i sig selv. Man kan opleve det med alle sanser – fra duftindtryk af de naturlige materialer til lyse omgivelser.

God akustik

Der er arbejdet særskilt med at skabe en god akustik i udstillingen, så man kan opleve de mange sanseindtryk på en rar og rolig måde, selv når der er mange mennesker.

Film

En rundvisning i Vadehavscentret med leder Klaus Melbye og bag om arkitekturen med partner i Dorte Mandrup Arkitekter, Kasper Pilemand.

Video udarbejdet af Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Billedet viser, at det muligt at komme op til indgangen af Vadehavscentret både via en smuk rampe og via fire trin på en bred trætrappe.Billedet viser, at det muligt at komme op til indgangen af Vadehavscentret både via en smuk rampe og via fire trin på en bred trætrappe.

En rampe leder smukt op til indgangen og går i dialog med linjerne i bygningen.

Foto ©
Adam Mørk
Der er brugt tækkede facader, som går i dialog med tagets skrå linjer. Vi ser gangbroen af træ, som leder rundt om centret og enten indenfor eller ud i naturen.Der er brugt tækkede facader, som går i dialog med tagets skrå linjer. Vi ser gangbroen af træ, som leder rundt om centret og enten indenfor eller ud i naturen.

Den tækkede facade er meget taktil og taler til flere sanser.

Foto ©
Adam Mørk
Billedet illustrerer, at der er indtænkt løsninger for børn i udstillingen. Her er både skamler, så de kan nå og mulighed for at sidde på montrene. Sådan kan hele familien få en oplevelse i Vadehavscentret.Billedet illustrerer, at der er indtænkt løsninger for børn i udstillingen. Her er både skamler, så de kan nå og mulighed for at sidde på montrene. Sådan kan hele familien få en oplevelse i Vadehavscentret.

Udstillingen finder sted i forskellige højder så det er muligt for alle at være med.

Foto ©
Adam Mørk
Her kan vi se den lange skrå rampe, der skærer gennem landskabet og leder fra parkeringspladsen om til indgangen.Her kan vi se den lange skrå rampe, der skærer gennem landskabet og leder fra parkeringspladsen om til indgangen.

Rampen skærer gennem landskabet og fører til indgangen, men det er også muligt at nå bygningen op af et par trin.

Foto ©
Adam Mørk
Et billede af udstillingsrummet Afrejen og dets kunstinstallation, der illustrerer vandefuglenes bevægelse gennem skiftende lys i LCD-skærme. Der er flere siddemuligheder her.Et billede af udstillingsrummet Afrejen og dets kunstinstallation, der illustrerer vandefuglenes bevægelse gennem skiftende lys i LCD-skærme. Der er flere siddemuligheder her.

Også i det sidste udstillingsrum Afrejsen er det muligt at sætte sig ned og betragte installationen. Det lille knæk på plinten gør det muligt for en gruppe at sidde ligeværdigt sammen, selvom der er en kørestolsbruger iblandt. Installationen er udført af Jason Bruges Studio.

Foto ©
Adam Mørk
Vi ser Vadehavscentret udefra og tætpå og hvordan træfacaden og det moderne stråtag går i forbindelse med den naturlige tundragård. Vi ser også en lille pige løbe langs facaden.Vi ser Vadehavscentret udefra og tætpå og hvordan træfacaden og det moderne stråtag går i forbindelse med den naturlige tundragård. Vi ser også en lille pige løbe langs facaden.

Trædækket langs facaden udmunder i tundragården, som er en populær del af Vadehavscentret tilbud.

Foto ©
Adam Mørk
Et bredt udsnit af gårdrummet, der inviterer til deltagelse og oplevelser. Det viser også, hvordan man kan bevæge sig rundt i det naturlige gårdrum både på en grussti og en trægang langs facaden.Et bredt udsnit af gårdrummet, der inviterer til deltagelse og oplevelser. Det viser også, hvordan man kan bevæge sig rundt i det naturlige gårdrum både på en grussti og en trægang langs facaden.

Gårdrummets kanter og flader er i forskellige materialer – både træ, teglsten og kørefast grus. Det er helt bevidst, at sandkassen er udformet, så man kan trille ned i den. Det som på afstand ligner borde, er sandskåle, hvor man i siddehøjde kan deltage i legen.

Foto ©
Adam Mørk
På billedet ses det tykke stråtag, der danner skygger på den træbelagte facade og desuden skaber et naturligt udtrykPå billedet ses det tykke stråtag, der danner skygger på den træbelagte facade og desuden skaber et naturligt udtryk

Overalt i Vadehavscentret er der arbejdet med lys, skygge og stoflighed, som bidrager til en oplevelse.

Foto ©
Adam Mørk
Billedet viser et stort opholdsrum, hvor der er forskellige siddemuligheder og ekstraordinære lysforhold fra de store ovenlysvinduer og det store vinduesparti. Billedet viser et stort opholdsrum, hvor der er forskellige siddemuligheder og ekstraordinære lysforhold fra de store ovenlysvinduer og det store vinduesparti.

De ekstraordinære lysforhold i Vadehavscentret har fået en central betydning i det endelige design.

Foto ©
Adam Mørk
Billedet viser, hvordan besøgende interagerer med udstillingen på forskellige måder og i forskellige højder, så både voksne og børn kan være med. Billedet viser, hvordan besøgende interagerer med udstillingen på forskellige måder og i forskellige højder, så både voksne og børn kan være med.

Tilladt for alle. For at skabe et socialt rum omkring og i udstillingen er det tilladt at sætte sig – så godt som – overalt hvor og når behovet opstår.

Foto ©
Adam Mørk
Et billede af en centralt placeret bænk, hvorpå man kan sidde mens man betragter udstillingen fra forskellige vinkler. Her kan alle deltage.Et billede af en centralt placeret bænk, hvorpå man kan sidde mens man betragter udstillingen fra forskellige vinkler. Her kan alle deltage.

Variation i udstillingsdesignet skaber mulighed for forskellige former for interaktion og en siddeplads til en pause.

Foto ©
Adam Mørk
Vi ser hvordan den indendørs udstilling går i dialog med naturen omkring Vadehavscenter gennem det store vinduesparti. Vi ser både inde og ude på én gang, og at de går i forbindelse med hinanden.Vi ser hvordan den indendørs udstilling går i dialog med naturen omkring Vadehavscenter gennem det store vinduesparti. Vi ser både inde og ude på én gang, og at de går i forbindelse med hinanden.

Gangbroen foran bygningen er for alle.

Foto ©
Adam Mørk
En situationsplan, der viser Vadehavscentret placering i forhold til beplantning og øvrige uderum. En situationsplan, der viser Vadehavscentret placering i forhold til beplantning og øvrige uderum.

Situationsplan

Foto ©
Dorte Mandrup A/S
Opstalten viser en teknisk tegning af Vadehavscentrets ankomstparti og facade. Opstalten viser en teknisk tegning af Vadehavscentrets ankomstparti og facade.

Opstalt af ankomstens facade og gårdrummets facade

Foto ©
Dorte Mandrup A/S
Rundvisning af Vadehavscenteret Rundvisning af Vadehavscenteret

En rundvisning i Vadehavscentret med leder Klaus Melbye og bag om arkitekturen med partner i Dorte Mandrup Arkitekter, Kasper Pilemand.

Foto ©

Situationsplan

Foto ©
Dorte Mandrup A/S

Opstalt af ankomstens facade og gårdrummets facade

Foto ©
Dorte Mandrup A/S

En rampe leder smukt op til indgangen og går i dialog med linjerne i bygningen.

Foto ©
Adam Mørk

Også i det sidste udstillingsrum Afrejsen er det muligt at sætte sig ned og betragte installationen. Det lille knæk på plinten gør det muligt for en gruppe at sidde ligeværdigt sammen, selvom der er en kørestolsbruger iblandt. Installationen er udført af Jason Bruges Studio.

Foto ©
Adam Mørk

Variation i udstillingsdesignet skaber mulighed for forskellige former for interaktion og en siddeplads til en pause.

Foto ©
Adam Mørk

Udstillingen finder sted i forskellige højder så det er muligt for alle at være med.

Foto ©
Adam Mørk

Tilladt for alle. For at skabe et socialt rum omkring og i udstillingen er det tilladt at sætte sig – så godt som – overalt hvor og når behovet opstår.

Foto ©
Adam Mørk

De ekstraordinære lysforhold i Vadehavscentret har fået en central betydning i det endelige design.

Foto ©
Adam Mørk

Trædækket langs facaden udmunder i tundragården, som er en populær del af Vadehavscentret tilbud.

Foto ©
Adam Mørk

Gårdrummets kanter og flader er i forskellige materialer – både træ, teglsten og kørefast grus. Det er helt bevidst, at sandkassen er udformet, så man kan trille ned i den. Det som på afstand ligner borde, er sandskåle, hvor man i siddehøjde kan deltage i legen.

Foto ©
Adam Mørk

Overalt i Vadehavscentret er der arbejdet med lys, skygge og stoflighed, som bidrager til en oplevelse.

Foto ©
Adam Mørk

Gangbroen foran bygningen er for alle.

Foto ©
Adam Mørk

Den tækkede facade er meget taktil og taler til flere sanser.

Foto ©
Adam Mørk

Rampen skærer gennem landskabet og fører til indgangen, men det er også muligt at nå bygningen op af et par trin.

Foto ©
Adam Mørk

En rundvisning i Vadehavscentret med leder Klaus Melbye og bag om arkitekturen med partner i Dorte Mandrup Arkitekter, Kasper Pilemand.

Foto ©

Udstillings - og interiørdesign

JAC Studios.

Ingeniør

Steensen & Varming, Engineer Anders Christensen, Engineer Fortheloveoflight, Lighting Design

Entreprenør

Bo Michelsen A/S

Med støtte fra

Realdania, A.P. Møller Fonden, Louis Petersens Legat, Friluftsrådet, Arbejdsmarkedets Feriefond, Bevica Fonden, Augustinus Fonden

Litteratur

No items found.

Også værd at læse