Eksempel

GAME Streetmekka Viborg

GAME Streetmekka Viborg

Eksempel

Der er fokus på social inklusion, deltagelse og bevægelse i den tidligere fabriksbygning, hvor GAME Streetmekka Viborg holder til og skaber mulighed og fællesskaber for alle.

Universelt design kan komme til udtryk i enkelte elementer som den rette hældning på en rampe, forskellige belægninger, i valgmuligheder eller lysforhold og indeklima. Men det kan også komme til udtryk i noget af det, der ikke er lige så synligt i den færdige løsning: nemlig den sociale inklusion som en indstilling og som et mål. Og det er især det der er i fokus i GAME Streetmekka i Viborg, hvor en tilgængelig bygning byder på aktiviteter og arrangement inden for gadekultur, som alle kan være med i. 

Om idræts-og kulturhuset skriver GAME selv: 

Her kan alle mødes og dyrke forskellige street-aktiviteter. Målet er at gadeidræt og streetkultur skal være tilgængelig for alle – også når vejret ikke tillader det. I sol, regn og blæst. Alle GAME Streetmekka’er er med til at skabe og styrke fællesskaber.

Fra forladt til fællesskab 

Bygningen, som GAME Streetmekka Viborg er blevet til i, var en forladt gammel vindmøllefabrik, som er blevet transformeret til en åben, inviterende og fællesskabsskabende bygning, som alle kan bruge. 

Huset byder på et bredt udvalg inden for gadeidræt - og kultur; fra musik og kunst til skateboard, dans og parkour. Blandt meget andet. Der er desuden også inkluderet zoner i bygningen, som er skabt til at man bare kan hænge ud. På den måde blive gadekulturen gjort tilgængelig for alle: Dem som måske ikke har mulighed eller lyst til at spille basket, kan udfolde sig i maling eller med elektroniske beats. Sammen med andre. 

Universelt design, der inviterer til bevægelse 

GAMEs vision om ’en verden med lige muligheder for alle børn og unge’ befinder sig ideologisk på samme sted som universelt design. For universelt design handler i den grad også om sundhed og trivsel. Her er GAME Streetmekka i Viborg et godt eksempel på et sted, som ikke bare inviterer til bevægelse og fællesskab, men som også henvender sig til de børn og unge, som ikke har kunnet se sig selv i den mere traditionelt organiserede idrætsverden.

Samtidig er Streetmekkaet et mødested for samvær for hele byen. For børn og unge kommer fra andre bydele for at være med – også uden for lukketid. På den måde har GAME Streetmekka Viborg skabt et sted, hvor alle kan mødes og deltage på lige fod og lade sig udfordre eller inspirere lige så meget, som man har lyst og behov for. 

Universelt design kan komme til udtryk i enkelte elementer som den rette hældning på en rampe, forskellige belægninger, i valgmuligheder eller lysforhold og indeklima. Men det kan også komme til udtryk i noget af det, der ikke er lige så synligt i den færdige løsning: nemlig den sociale inklusion som en indstilling og som et mål. Og det er især det der er i fokus i GAME Streetmekka i Viborg, hvor en tilgængelig bygning byder på aktiviteter og arrangement inden for gadekultur, som alle kan være med i. 

Om idræts-og kulturhuset skriver GAME selv: 

Her kan alle mødes og dyrke forskellige street-aktiviteter. Målet er at gadeidræt og streetkultur skal være tilgængelig for alle – også når vejret ikke tillader det. I sol, regn og blæst. Alle GAME Streetmekka’er er med til at skabe og styrke fællesskaber.

Fra forladt til fællesskab 

Bygningen, som GAME Streetmekka Viborg er blevet til i, var en forladt gammel vindmøllefabrik, som er blevet transformeret til en åben, inviterende og fællesskabsskabende bygning, som alle kan bruge. 

Huset byder på et bredt udvalg inden for gadeidræt - og kultur; fra musik og kunst til skateboard, dans og parkour. Blandt meget andet. Der er desuden også inkluderet zoner i bygningen, som er skabt til at man bare kan hænge ud. På den måde blive gadekulturen gjort tilgængelig for alle: Dem som måske ikke har mulighed eller lyst til at spille basket, kan udfolde sig i maling eller med elektroniske beats. Sammen med andre. 

Universelt design, der inviterer til bevægelse 

GAMEs vision om ’en verden med lige muligheder for alle børn og unge’ befinder sig ideologisk på samme sted som universelt design. For universelt design handler i den grad også om sundhed og trivsel. Her er GAME Streetmekka i Viborg et godt eksempel på et sted, som ikke bare inviterer til bevægelse og fællesskab, men som også henvender sig til de børn og unge, som ikke har kunnet se sig selv i den mere traditionelt organiserede idrætsverden.

Samtidig er Streetmekkaet et mødested for samvær for hele byen. For børn og unge kommer fra andre bydele for at være med – også uden for lukketid. På den måde har GAME Streetmekka Viborg skabt et sted, hvor alle kan mødes og deltage på lige fod og lade sig udfordre eller inspirere lige så meget, som man har lyst og behov for. 

Streetmekka er til hjul

Et generelt fokus på sportsgrene med hjul kombineret med en elevator mellem etagerne gør, at stedet med dets faciliteter også henvender sig til bla. kørestolsbrugere.

Fællesskab

GAME tilbyder en fysisk ramme for fællesskaber, et varieret udbud og tilgængelig medlemsgebyrer gør, at det kan være et mødested for mange. 

Værdier udtrykt i arkitektur

GAME er en forening med værdier om at være: Innovative, Inkluderende, Uformel Professionelle og Bæredygtige. Og de spejler sig i det nytransformerede kultur- og idrætshus. 


foto: Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Video

No items found.

Galleri

Billedet viser den halvåbne skatehal, der kan bruges hele døgnet rundt. Der er en dreng på en BMX-cykel, som kører på de indendørs baner og ramper.Billedet viser den halvåbne skatehal, der kan bruges hele døgnet rundt. Der er en dreng på en BMX-cykel, som kører på de indendørs baner og ramper.

Når GAME har lukket har man stadig mulighed for at bruge den semiåbne del af, som besøges flittigt af byens børn, unge og voksne.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
BIlledet viser den trætribune, der er opstillet ved sportsbanerne. Vi ser en gruppe unge, der snakker med hinanden og måske knytter nye venskaber – det der foregår uden for sporten er også indtænkt i GAME.BIlledet viser den trætribune, der er opstillet ved sportsbanerne. Vi ser en gruppe unge, der snakker med hinanden og måske knytter nye venskaber – det der foregår uden for sporten er også indtænkt i GAME.

Gadeidræt og streetkulturen er med til at skabe nye relationer og venskaber blandt de unge. At se på og mødes med venner er også en del af livet i GAME.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Et billede af det nye indgangsparti til GAME Streetmekka Viborg, hvor en gruppe unge er på vej ind.Et billede af det nye indgangsparti til GAME Streetmekka Viborg, hvor en gruppe unge er på vej ind.

Selvfølgelig er her niveaufri adgang.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Et billede af den store hal, hvor der er lavet baner til både basket og indendørs fodbold. På billedet ser vi hvordan faciliteterne bruges af mange forskellige børn og unge, i forskellige aldre og muligheder.Et billede af den store hal, hvor der er lavet baner til både basket og indendørs fodbold. På billedet ser vi hvordan faciliteterne bruges af mange forskellige børn og unge, i forskellige aldre og muligheder.

GAME har især fokus på sportsgrene på hjul, men har også tilbud, som er mere kreative.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Et blik indi den halvåbne skatehal, der bliver brugt af unge drenge på deres skateboards. Hallen er lavet med lyst plastik, så rummet føles åbent og lyst.Et blik indi den halvåbne skatehal, der bliver brugt af unge drenge på deres skateboards. Hallen er lavet med lyst plastik, så rummet føles åbent og lyst.

Skategryderne i GAME åbner ud mod det omkringliggende udendørsareal og skaber sammenhæng mellem ude og inde.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
På billedet ses store træstubbe, der med deres placering midt i den transformerede rå fabriksbygning inviterer til alternative aktiviteter På billedet ses store træstubbe, der med deres placering midt i den transformerede rå fabriksbygning inviterer til alternative aktiviteter

De store træstubbe inviterer til at blive brugt på nye måder. Samtidig er de en fin kontrast til den rå hal.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Vi ser her førstesalen, der kan tilgås med elevator, der er lavet med store glaspartier. Sådan har de arbejdet med forbindelsen i bygningen, så alle kan være med.Vi ser her førstesalen, der kan tilgås med elevator, der er lavet med store glaspartier. Sådan har de arbejdet med forbindelsen i bygningen, så alle kan være med.

Gardiner bidrager både til de akustiske forhold og skaber afskærming i en meget åben bygning.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Vi ser de udendørs skateramper og den halvåbne facade ind til de øvrige skatefaciliteter, der også kan benyttes uden for åbningstid. På billedet ser vi en voksen mand og en dreng, der bruger skateramperne.Vi ser de udendørs skateramper og den halvåbne facade ind til de øvrige skatefaciliteter, der også kan benyttes uden for åbningstid. På billedet ser vi en voksen mand og en dreng, der bruger skateramperne.

Døgnet rundt kan man bruge udendørsramperne.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Billedet illustrerer, hvordan der er arbejdet med forskellige niveauer og planer i den åbne bygning, hvor naturlige træpaneler går i dialog med de industrielle betonoverflader.Billedet illustrerer, hvordan der er arbejdet med forskellige niveauer og planer i den åbne bygning, hvor naturlige træpaneler går i dialog med de industrielle betonoverflader.

Den åbne plan i den store bygning gør det muligt at se ind i andre rum og følge med i øvrige aktiviteter.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Billedet viser den åbne forbindelse mellem etager, hvor man kan følge med i rummenes aktiviteter: I stuen spiller en flok bordtennis og på første sal er der danseundervisning.Billedet viser den åbne forbindelse mellem etager, hvor man kan følge med i rummenes aktiviteter: I stuen spiller en flok bordtennis og på første sal er der danseundervisning.

Kombinationen af meget dagslys og kunstlys gør Streetmekka i Viborg til et meget lyst sted. Brugen af træ skaber et varmt modspil til den hårde beton.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Selvfølgelig er her niveaufri adgang.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Gadeidræt og streetkulturen er med til at skabe nye relationer og venskaber blandt de unge. At se på og mødes med venner er også en del af livet i GAME.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Kombinationen af meget dagslys og kunstlys gør Streetmekka i Viborg til et meget lyst sted. Brugen af træ skaber et varmt modspil til den hårde beton.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Den åbne plan i den store bygning gør det muligt at se ind i andre rum og følge med i øvrige aktiviteter.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Døgnet rundt kan man bruge udendørsramperne.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Gardiner bidrager både til de akustiske forhold og skaber afskærming i en meget åben bygning.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

De store træstubbe inviterer til at blive brugt på nye måder. Samtidig er de en fin kontrast til den rå hal.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Skategryderne i GAME åbner ud mod det omkringliggende udendørsareal og skaber sammenhæng mellem ude og inde.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

GAME har især fokus på sportsgrene på hjul, men har også tilbud, som er mere kreative.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT

Når GAME har lukket har man stadig mulighed for at bruge den semiåbne del af, som besøges flittigt af byens børn, unge og voksne.

Foto ©
Rasmus Hjortshøj & EFFEKT
Arkitekt
EFFEKT og BOGL
Bygherre / ordregiver
GAME og Viborg Kommune
Med støtte fra
Realdania, Lokale- og Anlægsfonden, TrygFonden, Nordea Fonden
Realiseret
2017-18
Konsulenter
Jonathan Linde (Parkour), Bjørn Iisager (Bouldering), Lars Pedersen (Street Art), Nørlum (Digital Art & Animation)

Litteratur

No items found.

Flere spots

Disclaimer

Rumsans ønsker at inspirere og informere om universelt design. Selv når der blot er tale om en detalje, tager vi den med, hvis det kan være til inspiration for andre.

Også værd at kigge på