Arkitektforeningen sætter fokus på inklusion i skoler

Spottet
No items found.
Heerup Skole er en specialskole, hvor arkitektur og design fremmer alles trivsel. Foto: Helene Høyer Mikkelsen & Matters

Hvordan designer og bygger man bedst skoler, så man inkluderer den voksende gruppe af elever med usynlige handicap? Det er temaet, når Arkitektforeningen inviterer til arrangementet Diversity Bubbles.

Realiseret
Bygherre
Arkitekt
Se alle
Læs op

Der er lagt op til en eftermiddag med tre forskellige perspektiver på inkluderende skoler, når Arkitektforeningen inviterer til Diversity Bubbles i forlængelse af det første princip fra The Copenhagen Lessons: 

“Dignity and agency for all people is fundamental in architecture, there is no beauty in exclusion”, som blev til på UIA kongressen i år. 

Denne eftermiddag bliver du klogere på, hvordan man sikrer, at arkitektur skaber rummelighed på skoler, for alle både nu og i fremtiden.

Til arrangementet kan du høre arkitekten Cora Valloire, der, som selvstændig, arbejder på at skabe mere inkluderende bygninger og byrum. Cora Valloire vil give indsigt i de væsentlige værktøjer til universelt design.

De stiftende partnerne i arkitektfirmaet MATTERS, Lotte Rønne og Marie-Louise Holst, har udforsket og designet rum i skoler til elever med særlige behov, blandt andet Heerup Skole. Hør om deres indsigter fra arbejdet med skolebyggerier og deres særlige designtilgang.

Det sidste oplæg kommer fra Eva Gjessing, arkitekt og ph.d.-studerende. Hun har forsket i de arkitektoniske programmer for nyere skolebygninger og læreres praksis i nybyggede skolebygninger. Hendes forskning viser, at det, der i byggeprogrammet sigter mod at skabe en inkluderende skole, kan ende med ekskluderende undervisningspraksisser. Eva Gjessing præsenterer sin forskning og vil udfordre vores opfattelse af inkluderende skolearkitektur.

Programmet introduceres af Lawrence Ebelle. Eventet finder sted tirsdag den 16. januar 2024 kl. 17:00 - 18:30 hos Arkitektforeningen, Åbenrå 34, 1124 København K og foregår på engelsk.

Læs mere om programmet og tilmeld dig her.

Der er lagt op til en eftermiddag med tre forskellige perspektiver på inkluderende skoler, når Arkitektforeningen inviterer til Diversity Bubbles i forlængelse af det første princip fra The Copenhagen Lessons: 

“Dignity and agency for all people is fundamental in architecture, there is no beauty in exclusion”, som blev til på UIA kongressen i år. 

Denne eftermiddag bliver du klogere på, hvordan man sikrer, at arkitektur skaber rummelighed på skoler, for alle både nu og i fremtiden.

Til arrangementet kan du høre arkitekten Cora Valloire, der, som selvstændig, arbejder på at skabe mere inkluderende bygninger og byrum. Cora Valloire vil give indsigt i de væsentlige værktøjer til universelt design.

De stiftende partnerne i arkitektfirmaet MATTERS, Lotte Rønne og Marie-Louise Holst, har udforsket og designet rum i skoler til elever med særlige behov, blandt andet Heerup Skole. Hør om deres indsigter fra arbejdet med skolebyggerier og deres særlige designtilgang.

Det sidste oplæg kommer fra Eva Gjessing, arkitekt og ph.d.-studerende. Hun har forsket i de arkitektoniske programmer for nyere skolebygninger og læreres praksis i nybyggede skolebygninger. Hendes forskning viser, at det, der i byggeprogrammet sigter mod at skabe en inkluderende skole, kan ende med ekskluderende undervisningspraksisser. Eva Gjessing præsenterer sin forskning og vil udfordre vores opfattelse af inkluderende skolearkitektur.

Programmet introduceres af Lawrence Ebelle. Eventet finder sted tirsdag den 16. januar 2024 kl. 17:00 - 18:30 hos Arkitektforeningen, Åbenrå 34, 1124 København K og foregår på engelsk.

Læs mere om programmet og tilmeld dig her.

Film

No items found.
No items found.
No items found.

Læs mere

Litteratur

No items found.

Også værd at læse