Indretningen af klasselokaler har afgørende betydning for elever, der lever med bl.a. ADHD eller en autismespektrumforstyrrelse. Det understreger en ny evaluering og designguide, som følger op på et forsøg på Frederikssund Gymnasium. Nu vil Carlberg dele deres erfaring og indsigt med branchen og ungdomsuddannelser for at skabe mere inkluderende undervisningsmiljøer i hele landet.
Som del af en målrettet indsats mod at højne trivslen blandt elever på det neurodivergente spektrum på Frederikssunds Gymnasium har Carlberg været involveret i en gentænkning af det traditionelle klasselokale. Og tallene i den opfølgende evaluering taler sit tydelige sprog: 92 % af eleverne oplever, at det inkluderende miljø har haft en positiv effekt på deres faglige præstation, 84 % oplever, at det er mindre krævende, og 88 % siger, at det har påvirket deres fremmøde.
Carlberg har været involveret i hele processen med forsøget omkring at skabe et inkluderende undervisningsmiljø på Frederikssund Gymnasium, og nu har de samlet har og udgivet en designguide med gode råd til indretning af undervisningsmiljøer på ungdomsuddannelser.
Designguiden tager læseren med gennem processen og fremhæver forhold og spørgsmål, der skal være opmærksomhed omkring i løbet af de forskellige faser. Ellers kommer den omkring basiskvaliteter, betydningen af placering af rum i forhold til hinanden, hierarkiet af rum og naturligvis rummenes indretning og møblering. Helt i tråd med social commissioning handler designguiden også om opfølgning og tilpasning på værdiskabelsen i projektet.
Samtidig får vi et indblik i hvilke forhold i klasselokalet, som betyder mest for eleverne: At have sit eget bord, som ikke benyttes af andre, har stor betydning for 76 % af de studerende, mens det kun er vigtigt for 8%, at man kan blænde døre og vinduer.
Guiden tager afsæt i Catrin Tufvessons doktorafhandling fra 2007: ”Concentration Difficulties in the School Environment – with Focus on Children with ADHD, Autism and Down’s Syndrome”, Magda Mostafas forskning i samspillet mellem rum og autisme samt Den Sociale Effektprisme, som Carlberg har udviklet og testet i samarbejde med Realdania.
En central byggesten i designguiden er muligheden for tilpasning og valgmulighed, som vi kender fra Steinfeld og Mailsels mål 7, men her anvendt med stigen som et billede på valgmulighed:
“Hvis et undervisningsmiljø er en stige af udfordringer, så kan trinnene i et inkluderende undervisningsmiljø med fordel være flere og lettere at tilpasse individuelle behov. I et inkluderende miljø bør det også være muligt indimellem at træde et trin ned, hvis man har en dårlig periode, uden at man falder helt af.”
– s. 9 i guiden
Designguiden er udviklet af Carlberg i forbindelse med projektet (i) en klasse for sig. Her har Frederikssund Gymnasium sammen med ADHD-foreningen udviklet og afprøvet et uddannelsesforløb for elever med ADHD/ADD og/eller ASF samt angst.
Projektet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.
Du finder designguiden her.
Carlberg anbefaler, at denne liste anvendes som inspiration, når ønsker og program formuleres.
Ro
Fravær af lugtgener