Indblik: Michaela Pihl Olsen

Portræt
Portræt af Michaela Pihl Olsen og teksten Indblik
No items found.

Wayfinding er vigtigt for os allesammen, men hvis man er udfordret på sanser eller kognitive evner bliver det et essentielt element. Det har vi i denne udgave af Indblik talt med Michaela Pihl Olsen, som beskæftiger sig med at lave æstetisk og funktionel wayfinding.

Det skal ikke være en opgave i sig selv at finde rundt, hverken i en bygning, i et uderum eller på et website. Wayfinding, både den fysiske og den digitale, bør ikke blot være en eftertanke, lyder det fra Michaela Pihl Olsen, der er uddannet arkitekt og er Head of Wayfinding and Place Activation hos Urgent.Agency

Hvordan arbejder du med inkluderende fysiske rammer i dit arbejde? 

"Vi kalder os Urgent.Agency, fordi vi er af den overbevisning, at relevans definerer vores interaktion med steder, brands og hinanden. Vi stræber efter at skabe meningsfulde løsninger, hvad end det er online eller i den virkelige verden. Man tænker nok ikke over, at universelt design i ligeså høj grad er afgørende i user experience design og måden, man interagerer med et website på som i det byggede miljø. 

I det daglige beskæftiger jeg mig hovedsageligt med det i vores wayfinding-projekter, som en del af byrum, naturoplevelser og det byggede miljø. Her har vi altid særligt fokus på, hvordan vi designer og kommunikerer, så det favner bredt. Særlige områder, der er vigtige i tilgængelig wayfinding, er læsbarhed, kontraster i farvevalg, placeringer, valg af sprog og brugen af at kommunikere i piktogrammer, altså ikoner. At kommunikere i både ord og billeder imødekommer os på tværs af sprog, baggrund og alder – både voksne og børn kan afkode det. 

Helt konkret er vi i gang med et projekt for Malmö Stadsteater i samarbejde med den britiske tegnestue Haworth Thompkins. Her har vi skabt en wayfinding-løsning, der bogstaveligt talt lyser. Et sæt lyskasser danner rammen for kommunikationen igennem bygningen og træder på den måde frem i nogle af de lidt mere dunkle rum og passager. Derudover arbejder vi med et sanseligt oversigtskort, der integrerer blindeskrift både på kortet, men også rundt omkring i huset samt ikke-kønsbestemte piktogrammer."

Alt for længe har universelt design været en eftertanke. Det er på tide, at det bliver tænkt ind fra starten i alle byggeprocesser. Særligt wayfinding, der tit bliver plastret på til sidst. Det har både æstetiske og økonomiske fordele samtidig med, at det fremmer social bæredygtighed.

Hvorfor er det i dine øjne vigtigt at beskæftige sig med universelt design? 

"Alt for længe har det været en eftertanke. Det er på tide, at det bliver tænkt ind fra starten i alle byggeprocesser. Særligt wayfinding, der tit bliver plastret på til sidst. Det har både æstetiske og økonomiske fordele samtidig med, at det fremmer social bæredygtighed… og hvis jeg skal være lidt fræk, så håber jeg på, at der kommer mere plads til wayfinding-designere i diverse projekter, da det på tegnestuerne helst vil undgås og derfor ofte løses halvhjertet og en anelse for usynligt." 

Hvad oplever du som den største forhindring i forhold til at skabe inkluderende arkitektur lige nu? 

"Jeg oplever, at det kan være svært for kunder at prioritere en grundig og inkluderende brugeranalyse i budgettet. Hvis det stod til os, skulle denne fase fylde meget mere, og man skulle have muligheden for at involvere en kurateret gruppe, som repræsenterer os mennesker bredest. Både hvad gælder køn, baggrund, funktionsevne, mentale tilstande etc. til hvert projekt for at lave de bedste løsninger, der imødekommer alle. Der er som sådan fin forståelse for, hvorfor det er vigtigt, der er bare ikke altid økonomi til det."

Hvad ville du ønske, at alle i branchen vidste om universelt design? 

"Universelt design er ikke lig med dårlig æstetik. Man behøver ikke gå på kompromis. Man kan sagtens lave smukke og sanselige løsninger, der appellerer bredt."

Det skal ikke være en opgave i sig selv at finde rundt, hverken i en bygning, i et uderum eller på et website. Wayfinding, både den fysiske og den digitale, bør ikke blot være en eftertanke, lyder det fra Michaela Pihl Olsen, der er uddannet arkitekt og er Head of Wayfinding and Place Activation hos Urgent.Agency

Hvordan arbejder du med inkluderende fysiske rammer i dit arbejde? 

"Vi kalder os Urgent.Agency, fordi vi er af den overbevisning, at relevans definerer vores interaktion med steder, brands og hinanden. Vi stræber efter at skabe meningsfulde løsninger, hvad end det er online eller i den virkelige verden. Man tænker nok ikke over, at universelt design i ligeså høj grad er afgørende i user experience design og måden, man interagerer med et website på som i det byggede miljø. 

I det daglige beskæftiger jeg mig hovedsageligt med det i vores wayfinding-projekter, som en del af byrum, naturoplevelser og det byggede miljø. Her har vi altid særligt fokus på, hvordan vi designer og kommunikerer, så det favner bredt. Særlige områder, der er vigtige i tilgængelig wayfinding, er læsbarhed, kontraster i farvevalg, placeringer, valg af sprog og brugen af at kommunikere i piktogrammer, altså ikoner. At kommunikere i både ord og billeder imødekommer os på tværs af sprog, baggrund og alder – både voksne og børn kan afkode det. 

Helt konkret er vi i gang med et projekt for Malmö Stadsteater i samarbejde med den britiske tegnestue Haworth Thompkins. Her har vi skabt en wayfinding-løsning, der bogstaveligt talt lyser. Et sæt lyskasser danner rammen for kommunikationen igennem bygningen og træder på den måde frem i nogle af de lidt mere dunkle rum og passager. Derudover arbejder vi med et sanseligt oversigtskort, der integrerer blindeskrift både på kortet, men også rundt omkring i huset samt ikke-kønsbestemte piktogrammer."

Alt for længe har universelt design været en eftertanke. Det er på tide, at det bliver tænkt ind fra starten i alle byggeprocesser. Særligt wayfinding, der tit bliver plastret på til sidst. Det har både æstetiske og økonomiske fordele samtidig med, at det fremmer social bæredygtighed.

Hvorfor er det i dine øjne vigtigt at beskæftige sig med universelt design? 

"Alt for længe har det været en eftertanke. Det er på tide, at det bliver tænkt ind fra starten i alle byggeprocesser. Særligt wayfinding, der tit bliver plastret på til sidst. Det har både æstetiske og økonomiske fordele samtidig med, at det fremmer social bæredygtighed… og hvis jeg skal være lidt fræk, så håber jeg på, at der kommer mere plads til wayfinding-designere i diverse projekter, da det på tegnestuerne helst vil undgås og derfor ofte løses halvhjertet og en anelse for usynligt." 

Hvad oplever du som den største forhindring i forhold til at skabe inkluderende arkitektur lige nu? 

"Jeg oplever, at det kan være svært for kunder at prioritere en grundig og inkluderende brugeranalyse i budgettet. Hvis det stod til os, skulle denne fase fylde meget mere, og man skulle have muligheden for at involvere en kurateret gruppe, som repræsenterer os mennesker bredest. Både hvad gælder køn, baggrund, funktionsevne, mentale tilstande etc. til hvert projekt for at lave de bedste løsninger, der imødekommer alle. Der er som sådan fin forståelse for, hvorfor det er vigtigt, der er bare ikke altid økonomi til det."

Hvad ville du ønske, at alle i branchen vidste om universelt design? 

"Universelt design er ikke lig med dårlig æstetik. Man behøver ikke gå på kompromis. Man kan sagtens lave smukke og sanselige løsninger, der appellerer bredt."

Video

No items found.

Galleri

No items found.
No items found.

Læs mere

Litteratur

No items found.

Også værd at læse

Disclaimer

Rumsans ønsker at inspirere og informere om universelt design. Selv når der blot er tale om en detalje, tager vi den med, hvis det kan være til inspiration for andre.