Steinfeld & Maisels mål 1: Passe til alle kroppe

Artikel
Et sort ettal i en gul cirkel, som illustrerer, at der er tale om mål et.

I denne serie præsenterer vi Steinfeld og Maisels otte mål for universelt design og viser nogle eksempler på, hvordan disse mål kan fortolkes. Arkitektur skal passe til og imødekomme alle kroppe, er det første af de otte mål. Men hvad betyder det?

Realiseret
Bygherre
Arkitekt
Se alle
Læs op

Det første af Steinfeld og Maisels otte mål for universelt design tager udgangspunkt i antropometrien, dvs. opmålingen af menneskekroppen. Her nøjes de ikke med at fokusere på kroppens dimensioner, men inddrager også kroppens funktionsevner i bevægelse og afslappet tilstand. I en arkitektonisk kontekst er det værd at huske på, at det mentale også har en fysisk dimension. Det er forskelligt, hvor meget plads vi behøver for at føle os godt tilpas. Men der er også forhold og diagnoser, der gør, at vi har behov i forhold til eksempelvis pladsforhold, konstruktionen eller akustikken.

Mål 1: Passe til alle kroppe
Imødekomme et bredt spektrum af kropsstørrelser og evner.

Målet om at passe til alle kroppe går tæt på mødet mellem krop og rum ud fra en dimensionsvinkel: højde, bredde og længde. Derfor bliver pladsforhold et vigtigt aspekt, for kroppe i forskellige dimensioner har forskellige pladsbehov.

Pladsforhold afhænger af disponeringen af et miljø og dets indretning i forhold til placering af eksempelvis vægge, åbninger og inventar. Så på alle niveauer skal der designes til, at der er plads til mange slags mennesker. Nogle mennesker har tilmed noget udstyr – det kan være en kørestol, en barnevogn eller store kufferter.

Når arkitektur skal passe til flere kroppe, er der tale om både kvadratmetre, dimensioner og detaljer, hvor eksempelvis størrelsen på et vindue har betydning. Uanset vores højde og drøjde har vi alle brug for at kunne se ud af vinduet eller nå det, vi ønsker at nå, med vores arme og hænder. Vi har derfor også brug for, at det inventar, vi møder passer til vores kroppe gennem hele livet: Som barn har man andre behov end som voksen eller ældre.

Kort fortalt så sigter dette mål mod at være opmærksom på, at menneskers kroppe er forskellige.

Det virker næsten umuligt at forestille sig én løsning, der kan rumme hele den menneskelige diversitet, og derfor er dette mål også koblet til mål syv om personlig tilpasning. Her på Rumsans har vi ofte fokus på valgmulighed. Universelt design handler nemlig ikke nødvendigvis om, at alle skal kunne benytte den samme løsning, men at der er findes forskellige løsninger, som tilsammen imødekommer vores alle sammens forskellige kroppe. På den måde kan vi blive mødt af vores omgivelser på en ligeværdig måde.

Fire gode råd

Steinfeld og Maisel har samlet fire konkrete råd til, hvordan man designer til så mange forskellige kroppe som muligt:

  1. Design til ekstremerne
  2. Design til valgmulighed
  3. Design til gennemsnittet med mulighed for for tilpasning
  4. Gør op med plejer

Vi har herunder samlet en række eksempler, som er tænkt til forskellige kroppe. Det er nedslag i vores eksempelsamling, og listen er på ingen måde udtømmende. Eksemplerne kan fremstå meget lavpraktiske, og de må ikke forstås som, at hvis bare der er to håndlister, så er der tale om universelt design.

Det første af Steinfeld og Maisels otte mål for universelt design tager udgangspunkt i antropometrien, dvs. opmålingen af menneskekroppen. Her nøjes de ikke med at fokusere på kroppens dimensioner, men inddrager også kroppens funktionsevner i bevægelse og afslappet tilstand. I en arkitektonisk kontekst er det værd at huske på, at det mentale også har en fysisk dimension. Det er forskelligt, hvor meget plads vi behøver for at føle os godt tilpas. Men der er også forhold og diagnoser, der gør, at vi har behov i forhold til eksempelvis pladsforhold, konstruktionen eller akustikken.

Mål 1: Passe til alle kroppe
Imødekomme et bredt spektrum af kropsstørrelser og evner.

Målet om at passe til alle kroppe går tæt på mødet mellem krop og rum ud fra en dimensionsvinkel: højde, bredde og længde. Derfor bliver pladsforhold et vigtigt aspekt, for kroppe i forskellige dimensioner har forskellige pladsbehov.

Pladsforhold afhænger af disponeringen af et miljø og dets indretning i forhold til placering af eksempelvis vægge, åbninger og inventar. Så på alle niveauer skal der designes til, at der er plads til mange slags mennesker. Nogle mennesker har tilmed noget udstyr – det kan være en kørestol, en barnevogn eller store kufferter.

Når arkitektur skal passe til flere kroppe, er der tale om både kvadratmetre, dimensioner og detaljer, hvor eksempelvis størrelsen på et vindue har betydning. Uanset vores højde og drøjde har vi alle brug for at kunne se ud af vinduet eller nå det, vi ønsker at nå, med vores arme og hænder. Vi har derfor også brug for, at det inventar, vi møder passer til vores kroppe gennem hele livet: Som barn har man andre behov end som voksen eller ældre.

Kort fortalt så sigter dette mål mod at være opmærksom på, at menneskers kroppe er forskellige.

Det virker næsten umuligt at forestille sig én løsning, der kan rumme hele den menneskelige diversitet, og derfor er dette mål også koblet til mål syv om personlig tilpasning. Her på Rumsans har vi ofte fokus på valgmulighed. Universelt design handler nemlig ikke nødvendigvis om, at alle skal kunne benytte den samme løsning, men at der er findes forskellige løsninger, som tilsammen imødekommer vores alle sammens forskellige kroppe. På den måde kan vi blive mødt af vores omgivelser på en ligeværdig måde.

Fire gode råd

Steinfeld og Maisel har samlet fire konkrete råd til, hvordan man designer til så mange forskellige kroppe som muligt:

  1. Design til ekstremerne
  2. Design til valgmulighed
  3. Design til gennemsnittet med mulighed for for tilpasning
  4. Gør op med plejer

Vi har herunder samlet en række eksempler, som er tænkt til forskellige kroppe. Det er nedslag i vores eksempelsamling, og listen er på ingen måde udtømmende. Eksemplerne kan fremstå meget lavpraktiske, og de må ikke forstås som, at hvis bare der er to håndlister, så er der tale om universelt design.

© Edward Steinfeld & Jordana Maisel, 2012

Steinfeld & Maisels otte mål for universelt design

De to amerikanske forskere Edward Steinfeld og Jordana Maisel definerede i 2012 universelt design som “a design process that enables and empowers a diverse population by improving human performance, health and wellness, and social participation.”

I samme forbindelse udviklede de otte konkrete mål, som peger på udbyttet af det pågældende design, der kan vurderes og måles – men også bruges ifm. alle skalaer: fra design af brugsgenstande og digitale brugerflader til bygninger, uderum og byer.

De otte mål er inddelt i kategorier, så mål 1-4 handler om menneskelig performance, som via mål nr. 5 om velvære bliver knyttet sammen med målene for sundhed, trivsel og social deltagelse i nr. 6-8.

Målene beskrives i bogen "Universal Design: Creating Inclusive Environments", men præsenteres også i deres oprindelige form online her.

Du kan læse mere om universelt design som begreb og den historiske udvikling, det har været igennem her.

Film

No items found.

Vadehavscentret ved Ribe finder vi udstillingsmontre og andre genstande i forskellige højder. Her kan både børn og voksne, stående og siddende få en oplevelse af naturen ved Vadehavet.

Foto ©
Adam Mørk
Et kig i gangzonen mod en træbeklædt væg med en siddeniche og et lavt placeret vindue.Et kig i gangzonen mod en træbeklædt væg med en siddeniche og et lavt placeret vindue.

Der er god plads i gangzonerne på Heerup Skole. Det giver mulighed for, at man kan gå forbi hinanden uden at komme for tæt på andre - og det har nogle af eleverne brug for. Vinduer og siddenicher er placereret ift. børnenes skala.

Foto ©
Helene Høyer Mikkelsen & Matters

Standardhåndvaske på offentlige toiletter er ofte for høje til børn. Men i LEGO House imødekommer toiletfaciliterne mange forskellige kroppe. Her er både familietoiletter med god plads til at være. De regulære toiletter er ikke kønsopdelte, og her er der håndvaske i to højder, så de mange børnegæster selv kan vaske hænder. Dog har de måske brug for en hånd for at nå papiret efterfølgende.

Foto ©
Sidse Grangaard
Man ser forskellige planter i et højbed. Man ser forskellige planter i et højbed.

Et højbed giver rumlig fylde, men inviterer også flere mennesker ind i den fysiske oplevelse det er at sanse blomster eller krydderurten. Den ekstra højde gør det nemmere at dufte og røre ved planterne, især hvis man sidder eller har svært ved at bukke sig for langt ned. Dette højbed er en del af terapihaven Nacadia®.

Foto ©
Victoria Linn Lygum

Det kan løses med forskellige strategier at imødekomme et bredt spektrum af kropsstørrelser og evner. Nogle steder er det et spørgsmål om at tilbyde et bredt udvalg af møbler – andre steder giver det mening at tilbyde fleksibilitet, som her i et omklædningsrum i Musholm Sports- og konferencecenter. Med denne bænk kan man selv kan justere højden alt efter ens behov. Her ser vi også, at mål et kan hænge samme med mål syv om personlig tilpasning.

Foto ©
Sidse Grangaard
Luftfoto fra Schandorffs Plads, der viser et bredt udvalg af pladsens faste møbler, som bliver flittigt brugt af mennesker.Luftfoto fra Schandorffs Plads, der viser et bredt udvalg af pladsens faste møbler, som bliver flittigt brugt af mennesker.

I Oslo har man på Schandorffs Plads skabt rum for ligeværdighed og inklusion i placeringen af de faste møbler. Selvom de ikke kan flyttes, er både stole og bænke placeret sådan, at der nemt er plads til en ekstra på hjul, uanset om det er en barnevogn eller en ven i kørestol.

Foto ©
Østengen & Bergo

I Sansehaven Christians Have er der mulighed for mange forskellige aktiviteter, der imødekommer et spektrum af mentale og fysiske evner. Her er bl.a. en række udendørs træinstrumenter, som alle kan spille på. De er designet, så man skal bruge sin krop på forskellige måder. Instrumenterne giver en særlig multisanselig oplevelse og bidrager til at (gen-)opdage indlejrede færdigheder.

Foto ©
Sidse Grangaard
Billede af receptionen i DH-huset set skråt fra siden. Til venstre hænger den taktile oversigtstavle, til højre er receptionsdisken som er designet i to højderBillede af receptionen i DH-huset set skråt fra siden. Til venstre hænger den taktile oversigtstavle, til højre er receptionsdisken som er designet i to højder

Det første indtryk spiller en stor rolle – og det gælder også i mødet med et sted. I DH-huset kan man ligeværdigt møder receptionen, selvom man sidder eller ikke er så høj. De to niveauer er nemlig valgt for at give flest mulig en værdig oplevelse.

Foto ©
Leif Tuxen for Realdania

Foto ©
Helene Høyer Mikkelsen & Matters

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Victoria Linn Lygum

Foto ©
Østengen & Bergo

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Leif Tuxen for Realdania

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Adam Mørk

Også værd at læse