Steinfeld & Maisels mål 3: Bevidsthed

Artikel
Et sort tretal i en gul cirkel, som illustrerer, at der er tale om mål tre.

I denne serie præsenterer vi Steinfeld og Maisels otte mål for universelt design og viser nogle eksempler på, hvordan disse mål kan fortolkes. Det tredje mål handler om at skabe bevidsthed om den vigtige information, som findes i det fysiske miljø. Her giver især en multisanselig strategi mening, og den kommer os alle til gode.

Realiseret
Bygherre
Arkitekt
Se alle
Læs op

Når vi i denne artikelserie fokuserer på Steinfeld og Maisels otte mål for universelt design, gør vi det velvidende, at målene hænger sammen. Dette gør sig i særlig grad gældende for mål tre og mål fire, der handler om henholdsvis bevidsthed og forståelse af informationer fra omgivelserne. Selvom de to mål fungerer separat, er det meningsfuldt at se dem i relation til hinanden, for bevidstheden skaber grundlaget for den senere forståelse.

Mål 3: Bevidsthed
Sikre, at væsentlig (brugs-)information er nem at opfatte.

Det tredje mål handler om “overførslen” af information fra det fysiske miljø til mennesket. Det kalder man perception. Her gælder det altså først og fremmest om at designe, så man får videregivet de nødvendige oplysninger til brugeren på de mest hensigtsmæssige måder. Vi skriver her måder, netop fordi en god overførsel af information til flest mulige mennesker er multisanselig. Den information kan findes i mange udtryk – konstruktionen og de rumlige kvaliteter som materialer eller lys er med til at understøtte wayfinding og vejlede brugen af og bevægelserne i eller gennem et område, bygning eller udeareal, men vi finder den bl.a. også i  i skilte og højttalere, ligesom indretningen også bidrager med information.

Men designets multisanselige egenskaber er ikke kun vigtige for dem, der helt eller delvis mangler en sans, men for os alle: Vi ser, hører, mærker, dufter og smager vores omgivelser. I det offentlige rum er det også værd at overveje situationen: Nogle mennesker bruger høretelefoner og får af den grund ikke den auditive information, mens den travle forælder med sultne børn i hænderne måske har svært ved at koncentrere sig om en informationstavle.

Nedenfor i galleriet har vi samlet nogle eksempler på fysiske omgivelser, der videregiver information. Det er nedslag i vores eksempelsamling, og derfor er listen på ingen måde udtømmende. Men først kommer lige nogle gode råd fra Steinfeld og Maisel.

Fire gode råd:

  1. Gør vigtig information tydelig
  2. Minimer distraheringer og unødig støj
  3. Gør oplevelsen multisanselig
  4. Find den rette balance i mængden af stimulering

Når vi i denne artikelserie fokuserer på Steinfeld og Maisels otte mål for universelt design, gør vi det velvidende, at målene hænger sammen. Dette gør sig i særlig grad gældende for mål tre og mål fire, der handler om henholdsvis bevidsthed og forståelse af informationer fra omgivelserne. Selvom de to mål fungerer separat, er det meningsfuldt at se dem i relation til hinanden, for bevidstheden skaber grundlaget for den senere forståelse.

Mål 3: Bevidsthed
Sikre, at væsentlig (brugs-)information er nem at opfatte.

Det tredje mål handler om “overførslen” af information fra det fysiske miljø til mennesket. Det kalder man perception. Her gælder det altså først og fremmest om at designe, så man får videregivet de nødvendige oplysninger til brugeren på de mest hensigtsmæssige måder. Vi skriver her måder, netop fordi en god overførsel af information til flest mulige mennesker er multisanselig. Den information kan findes i mange udtryk – konstruktionen og de rumlige kvaliteter som materialer eller lys er med til at understøtte wayfinding og vejlede brugen af og bevægelserne i eller gennem et område, bygning eller udeareal, men vi finder den bl.a. også i  i skilte og højttalere, ligesom indretningen også bidrager med information.

Men designets multisanselige egenskaber er ikke kun vigtige for dem, der helt eller delvis mangler en sans, men for os alle: Vi ser, hører, mærker, dufter og smager vores omgivelser. I det offentlige rum er det også værd at overveje situationen: Nogle mennesker bruger høretelefoner og får af den grund ikke den auditive information, mens den travle forælder med sultne børn i hænderne måske har svært ved at koncentrere sig om en informationstavle.

Nedenfor i galleriet har vi samlet nogle eksempler på fysiske omgivelser, der videregiver information. Det er nedslag i vores eksempelsamling, og derfor er listen på ingen måde udtømmende. Men først kommer lige nogle gode råd fra Steinfeld og Maisel.

Fire gode råd:

  1. Gør vigtig information tydelig
  2. Minimer distraheringer og unødig støj
  3. Gør oplevelsen multisanselig
  4. Find den rette balance i mængden af stimulering
© Edward Steinfeld & Jordana Maisel, 2012

Steinfeld & Maisels otte mål for universelt design

De to amerikanske forskere Edward Steinfeld og Jordana Maisel definerede i 2012 universelt design som “a design process that enables and empowers a diverse population by improving human performance, health and wellness, and social participation.”

I samme forbindelse udviklede de otte konkrete mål, som peger på udbyttet  af det pågældende design, der kan vurderes og måles – men også bruges ifm. alle skalaer: fra design af brugsgenstande og digitale brugerflader til bygninger, uderum og byer.

De otte mål er inddelt i kategorier, så mål 1-4 handler om menneskelig performance, som via mål nr. 5 om velvære bliver knyttet sammen med målene for sundhed, trivsel og social deltagelse i nr. 6-8.

Målene beskrives i bogen "Universal Design: Creating Inclusive Environments", men præsenteres også i deres oprindelige form online her.

Du kan læse mere om universelt design som begreb og den historiske udvikling, det har været igennem her.

Film

No items found.

Når man designer skilte er det en oplagt mulighed for at indtænke flere forskellige kommunikationsformer. Her er et skilt fra Musholm ferie-, sport- og konferencecenter, hvor både farve, kontrast, ikon, tekst og taktilitet er i spil.

Foto ©
Sidse Grangaard
Tæt på udsigtsbroen. Her kan man sidde og nye udsigten eller solens stråler. Tæt på udsigtsbroen. Her kan man sidde og nye udsigten eller solens stråler.

Den ellipseformet bro ved Filsø Besøgscenter leder bevægelsen på rette vej. Højden på broens kant tilbyder, at man kan sætte sig på den eller op ad den - det er nemt at aflæse og forstå. Her giver det endda rigtig god mening, fordi der er noget at kigge på.

Foto ©
Carsten Ingemann & Schønherr
En sti i beton snoer sig gennem landskabet.En sti i beton snoer sig gennem landskabet.

Her er et eksempel fra Mønsted Kalkgruber, hvor en sti i beton formidler hvilken vej, man skal gå. Den kan desuden fungere som en naturlig ledelinje for dem, som bruger en mobilitystok, da den danner en tydelig kontrast til det omkringliggende græs. Nogle finder dog, at det kan være en ligt besværlig ledelinje, da stokken kan hænge fast i græsset.

Foto ©
Carsten Ingemann for Schønherr
Lamper i loftet viser vej gennem en gangzone.Lamper i loftet viser vej gennem en gangzone.

Vi orienterer os allesammen på mange forskellige måder i en bygning. Her ser vi, hvordan også lys kan kommunikere retning. Her i loftet på Hospice Djursland leder kunstlys på vej i en gangzone.

Foto ©
Sidse Grangaard
Et taktilt kort over anlægget og et visuelt kort.Et taktilt kort over anlægget og et visuelt kort.

Musholm ferie-, sport- og konferencecenter har man netop været opmærksom på at tale til flere sanser. Det ser vi bl.a. i dette oversigtskort, der både er visuelt og taktilt. Uheldigvis spejles rummet i glasoverfladen på begge oversigtskort. De ekstra lyspletter fra lamperne kan forvirre og dermed gøre den pågældende information utydelig.

Foto ©
Sidse Grangaard
I det gule område står et barn og bygger for sig selv ved et mindre bassin med nærhed til det store i baggrunden, hvor mange børn er samlet.I det gule område står et barn og bygger for sig selv ved et mindre bassin med nærhed til det store i baggrunden, hvor mange børn er samlet.

Som besøgende i LEGO House aflæser man både størrelsen på bassinerne og deres placering - og derigennem opfanger muligheden for at trække sig tilbage for at bygge med klodserne ved et mindre bassin.

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Carsten Ingemann & Schønherr

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Sidse Grangaard

Foto ©
Carsten Ingemann for Schønherr

Foto ©
Sidse Grangaard

Også værd at læse